Some asuntokauppamaailmassa

Vaikuttava maailma: Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Siellä vietetään aikaa, välitetään ajatuksia & kokemuksia sekä etsitään samalla tavalla ajattelevia ihmisiä. Se on väljästi ajatellen ”viides valtiomahti” niiden perinteisten neljän rinnalla. Myös asuntokauppamaailmassa toimivien tulee ymmärtää tämän ”maailman” toiminta ja olla siellä vahvasti mukana.
Brändimarkkinointi somessa: Somessa tapahtuvassa markkinoinnissa voidaan yksinkertaistaen todeta vallitsevan samat normit kuin muussakin markkinoinnissa. Markkinointi ei saa olla kuluttajan kannalta sopimatonta, harhaanjohtavaa eikä hyvien tapojen vastaista. Referenssimarkkinointi esim. myytyjen kohteiden muodossa vaatii sekä myyjän että ostajan nimenomaisen suostumuksen. Välityspalvelua tarjottaessa tulee siitä ilmoittaa laissa säädetyt tiedot. Some on oivallinen paikka ja mahdollisuus brändiä rakentavalle välittäjälle rakentaa itsestään somessa kiinnostava ja haluttava yhteistyökumppani.
Kohdemarkkinointi somessa: Välitysliikkeen markkinoidessa myynnissään olevaa kohdetta somessa, tulee kohteesta ilmoittaa Asuntomarkkinointiasetuksessa mainitut tiedot. Käytännössä tämä vaatimus toteutetaan linkkaamalla kohde somepostaukseen. Some on oivallinen paikka ilmoittaa suhteellisen kohdennetulle tällaisista kohteista kiinnostuneille esim. kohteen yleisesittelystä.
Reklamaatiot somessa: Some on joillekin välitysliikkeen palveluun ja kohteen ominaisuuksiin pettyneille väline jakaa huono asiakaskokemus enemmän taikka vähemmän laajalle seuraajajoukolle. Somen käyttö on yleisellä tasolla ymmärrettävääkin tällaisessa tilanteessa, mutta yksittäistapauksessa asia ei ratkea somessa. Yksittäinen välitysliike ei voi yksittäisessä tapauksessa avata tapausta somessa taikka muussakaan julkisessa paikassa – asiakassuhteeseen liittyvien luottamuksellisten asioiden vuoksi. Kaikilla asioilla on aina useampia puolia, joita tulisi voida katsoa ja ratkaista julkisuudelta suojassa. Reklamaatioissa on perimmältään kysymys siitä: 1) Mitä on tapahtunut taikka jäänyt tapahtumatta; 2) Mitä tästä seuraa?; 3) Miten asia saadaan kuntoon; 4) Kuka asian korjaa ja 5) Kuka tämän kaiken maksaa? Rakentavalla ja tulevaisuussuuntautuneella keskustelulla asiat yleensä ratkeavat.
Someillaan – hyvän asuntokauppavuoden päätteeksi: Vuosi 2017 on päättymässä. Vuoden aikana on tässä maakunnassa täytetty tuhansia asuntounelmia. Asuntokauppa on käynyt kohtuullisesti erityisesti Kuopiossa, Siilinjärvellä, Leppävirralla ja Iisalmessa. Maakuntamme on päässyt kuluvan vuoden aikana useaan otteeseen positiivisilla asioilla julkisuuteen. Asuntokauppa on järkiperusteiden lisäksi myös tunnepohjainen asia, joten meidän kaikkien tässä maailmassa elävien on hyvä pitää positiivista fiilistä yllä toimintaympäristössämme. Hyviä ilmiöitä ja kokemuksia on hyvä jakaa sosiaalisessa mediassa – kaikkien hyvän fiiliksen ylläpitämiseksi. Omasta puolestani kiitän kaikkia asuntokaupoissa mukana olleita. Samalla toivotan hyvää ja rauhallista joulua 2017 ja asuntokaupparikasta vuotta 2018. Someillaan taasen joulunpyhien jälkeen!
Pekka Linna, varatuomari, LKV